Angol órán azt a házi feladatot kaptuk, hogy írjunk  5 mondatot a :
– „usually” (rendszeresen, általában)
– „sometimes (alkalmanként, néha)
– „ never (soha) szavakkal.
Szeretek játszani a szavakkal, mondatokkal, és a nevetős, igazán víg kedélyű tanórákat is nagyon bírom. Mivel egyedül vagyok magyar, még többet engedek meg magamnak, de lehet, ez csak a bátorságom + önkritikám, beszélek, de nem tudom mit sokszor, és ezen is jót nevetünk… Értelemszerűen, munkafüzet ízű mondatokat képeztem, de nem bírtam megállni, hogy az  utolsó mondatnak be ne csempésszem, hogy:

„Never say never.”(Soha ne mondd, hogy soha)

Tényleg nem mondom már azt, hogy soha. Viszont a „soha nem lehet tudni” -ban, van egy kiskapu, ami számomra nem a kötöttség, hanem a szabadság feelingjével a bármi megtörténhet… (Neked?)
Ja! És nagyon nehezen írtam le a sohával a mondatokat, mert honnan tudhatnám, hogy soha nem focizom, amikor például uton van a fiu unokám… (végül is találtam ide illőt, hogy soha nem szemetelek…) de a kizárt dolgok engem akkor is kötnek. A sohával vagy a mindiggel nincs esély másra, ez meg egy bezártság.
Mondtam volna másfél éve, hogy én soha nem repülök már, vagy soha nem élek külföldön, pláne nem járok angol  egyetemre?

Nézzük, nálad ez hogy működik? Megkötöd magad, vagy adsz magadnak esélyt bármire?

Válaszd ki, Rád melyik a jellemzőbb? (Mit hallasz gyakrabban?)

1. A. Sose csinálok jól semmit…
B. Te sose csinálod jól a dolgaidat…
2. A. Mindig ez történik velem…
B. Mindig ugyanabba a helyzetbe kerülsz…
3. A. Nem értem, nekem miért nem sikerül semmi?
B. Neked már semmit nem tudok a kedvedre tenni?

Belső hang: Te mondasz-e  magadnak ilyen mondatokat(A), vagy hallod-e valaki mástól (B)?
Értelemszerűen könnyebb a dolgod, ha a saját belső megfogalmazásodra kell figyelned, és azokat átírnod, mint a másik fejében levő megállapítást.  Tudatosítsd, hogy az egyik legjelentősebb dolog, ami alá ássa a magabiztosságodat, az az eltulzott általánosítás. (Ha másoktól kapod ezeket a mondatokat, vagy hasonlókat, akkor pedig segít a jó öreg magabiztosság, hogy TE kikérd magadnak, hogy nem sose, és nem mindig, és nem semmi! Ehhez viszont előbb magadnak kell megmagyaráznod, és helyére tenned ezt az általánosítási-dolgot.)

Figyeld csak meg hogyan!

A „sose”, a „mindig” (=állandóan), és a „semmi” után joggal kérdezheted meg magadtól, hogy:
–     Tényleg, soha nem csinálok jól semmit? Vagyis sosem volt olyan alkalom, amikor bármit is jól csináltam volna? Konkrétan mit tettem, ami most nem jól sült el?
–    Tényleg mindig ugyanez történik, vagy volt már másképpen is? Na? Ugye, hogy történt már másképpen is…
–    És az sem igaz, hogy soha semmi ne sikerült volna Neked! Gondolj csak egy vizsgádra, gyermekszülésre, vagy egy jól sikerült vendégség lebonyolítására… annyi mindent tudsz, és ami azt illeti, sok mindent jól tudsz csinálni. Néha van az ugy persze, hogy nem sikerül valami. A lényeg, hogy ilyenkor ne bántsd magad, és ha mégis előfordul, tudd, hogy mit okozol magadnak, és hogyan hozhatnád helyre, olvasd csak a receptet!

1.Minden rosszul sül el?

Figyeld meg, hogy az ilyen belső mondatok megkérdőjelezése hogyan kezdi el átalakítani a képet önmagadról.  Mert, ha az általános helyzetektől eljutsz a konkrét eseményig, – amellyel többnyire nem vagy elégedett , – akkor erre a konkrét eseményre  tudsz erre összpontosítani és EKKOR tudsz  változtatni rajta! Egy dolgon mindig könnyebb változtatni, mint sok összetevőn, nem?

2. Mindenki megbántott?

Azért is nem érdemes általánosítani, mert akkor mondjuk nem arra az egy személyre fókuszálsz, aki megbántott, hanem az egész világra, vagy az összes kollégádra.  Megint az egy ellen könnyebb kesztyűt huzni, vagy megbocsátani… Ha pedig nem a megoldás felé mész el, akkor elboríthat a harag, a stressz, a kiábrándultság vagy a tehetetlenség érzete. Egyik sem kellemes, ráadásul  ezzel meg megint kiben teszel kárt?

Összefoglalva, redukáld a helyzetet és az embereket, vagyis NE ÁLTALÁNOSÍTS!!  Sokkal hatékonyabb és gyorsabb is, ha mindig csak arra az egy emberre reagálsz, aki  megbántott, mint több százra. Ugyanez a helyzet a szituációkkal is, hogy nem mindig történik ugyanugy, hanem csak most az egyszer, na jó, esetleg másodszor… Nem kell annyi energiát sem elpazarolnod, arányosítva, nem az egész életeddel vagy a világgal kell megvívnod.
Tehát a belső hangod egyik fontos szerepe, hogy olyan belső képeket és jeleneteket alkosson, amik megerősítenek Téged, (és nem fordítva), pozitívan befolyásolják az érzelmeidet, és segítenek  hogy erőforrásaidban gazdag, értelmes életet élj  és főként magabiztos maradj.
A következő blog is a magabiztosságra gyurás lesz, gyere és tanuld magad!
Szeretettel:
J. Gyöngyi
aTanul(N)ők mentora

Pin It on Pinterest

Share This

Keresed az álommunkádat?

 
 
Ez az ingyenes álom-munka csomag segít az elindulásban.
 
 
Váltani szeretnél? Vagy épp folytatni? Már nem akarsz mindent és minden áron elvállalni? Végre a saját életfeladatodat akarod?
 
A Hivatás-kerékkel tiszta képet kapsz. Csekkold le a 8 pontból, mid van már meg? A saját álmodból és egy vérbeli, újrakezdő nő videójából inspirálódj! 

 

Név: *
Email: *

You have Successfully Subscribed!